Trešajā būvniecības gadā redzamas “Rail Baltica” stacijas un tās infrastruktūras aprises Rīgas lidostā
Kopš 2021. gada jūnijā pie Rīgas lidostas tika atklāts “Rail Baltica” stacijas un ar to saistītās infrastruktūras būvlaukums, iespaidīgas aprises ieņēmusi “Rail Baltica” dzelzceļa stacijas ēka. Veikta apjomīga apakšzemes inženierkomunikāciju tīklu, pievedceļu un autostāvvietu pārbūve, un sācies otrais, apjoma ziņā lielākais posms būvniecībā, sliežu ceļa izbūvei virzoties gan uz Rīgu, gan Mārupi.
Trešajā būvniecības gadā noslēgumam tuvojas Rīgas lidostas dzelzceļa stacijas ēkas dzelzsbetona sienu nesošo konstrukciju, pasažieru platformu un iekšējā viadukta posma izbūve. Būvniecībā jau izmantoti aptuveni 16 000 kubikmetru betona. Viadukts stacijas posmā tiek būvēts īpaši izturīgs, ņemot vērā lielo slodzi, kas tam būs jāiztur, vilcienam bremzējot un ieskrienoties ar šobrīd aprēķināto ātrumu stacijas apkaimē – 120 km/h. Stacijas ēka jau ir pacēlusies 14 metru augstumā (kopējais augstums būs 24,8 metri), un vizuāli novērtēt iespaidīgās aprises var ikviens lidostas apmeklētājs. Ēkas dzelzsbetona konstrukcijas plānots pabeigt šogad.
Šogad arī sācies otrais, apjoma ziņā lielākais posms būvniecībā, jo sliežu ceļu izbūve izplešas gan virzienā uz Rīgu, gan Mārupi. Būvlaukumā regulāri strādā aptuveni 250 būvnieku. Būvlaukums no 4315 kvadrātmetriem 2021. gadā izaudzis līdz 30 320 kvadrātmetriem šā gada jūnijā.
Uzsākts darbs Rīgas lidostas slēgtajā teritorijā. Būvdarbus plānojot, ir jānodrošina lidostas darbības nepārtrauktība un operatīvi jātiek galā ar jauniem pavērsieniem. “Slēgtajā teritorijā veicam gan inženierkomunikāciju tīklu pārbūvi, gan lidostas degvielas uzpildes stacijas un katlumājas pārbūvi – tā atbrīvojam vietu topošajam dzelzceļa viaduktam. Šobrīd jau veiksmīgi notestēta puse viadukta balstu testa pāļu Mārupes virzienā,” atklāj pilnsabiedrība “B.S.L. Infra” izpildkomitejas locekle Maija Baltgalve.
“Ziemeļu virzienā darbosimies rudens pusē, aizņemot daļu P3 stāvvietas. Taču autovadītājiem uztraukumam nav pamata, jo paralēli paplašinām P1 publisko Rīgas lidostas stāvvietu, un noslēgumam tuvojas jaunās P5 stāvvietas izbūve starp Biroju ielu un autoceļu uz Rīgu. Kopumā izbūvēti 28 585 kvadrātmetri, un tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas autostāvvietas, kas kompensēs aizņemto platību P3 stāvlaukumā dzelzceļa sliežu izbūvei,” skaidro Maija Baltgalve.
Trīs būvniecības gados paveikts iespaidīgs apjoms, tostarp izbūvējot ceļus 2490 metru garumā un komunikāciju tīklus 52 350 metru garumā. Līdz ar minētajiem 16 000 kubikmetriem betona būvlaukumā ievesti arī aptuveni 53 000 kubikmetri smilts un aptuveni 64 000 kubikmetri šķembu.
Nākamais būvdarbu posms paredz dzelzceļa uzbēruma un pārvada pār Ulmaņa gatvi būvniecību.
“Rail Baltica” dzelzceļa stacija lidostā “Rīga” būs pirmais ātrgaitas dzelzceļa un aviosatiksmes savienojuma centrs Baltijā. Tiks izveidots moderns daudzfunkcionāls pasažieru apkalpošanas komplekss, kas būs savienots ar lidostas infrastruktūru un pasažieriem piedāvās jaunas mobilitātes iespējas un ērtības.
Projekta gaitā jāuzbūvē 4,5 kilometrus gara ātrgaitas dzelzceļa līnija, kas ietver gan estakādi, gan uzbērumu, gan dzelzceļa staciju vairākos līmeņos ar daudzfunkcionālu, pasažieru ērtībām atbilstošu infrastruktūru.
“Rail Baltica” dzelzceļa staciju un lidostu pēc jaunā termināļa būvniecības savienos gājēju tilts un skvērs. Pēc projekta, lidostā pasažieri ik pēc 15 minūtēm varēs nokļūt ar atspoles vilcienu (shuttle) no Rīgas Centrālās stacijas.
“B.S.L. Infra”
26.03.2024.
Uzsākta "Rail Baltica" sliežu ceļa izbūve virzienā uz Mārupi
"Rail Baltica"* posms pie RIX Rīgas lidostas sasniedzis būtisku atskaites punktu – sākušies 2. kārtas būvdarbi. To laikā šogad ne tikai tiks pabeigta dzelzceļa stacijas virszemes konstrukciju betonēšanu, bet arī tiks uzsākta dzelzceļa estakādes posmu izbūve virzienā gan uz ziemeļiem — Rīgu, gan dienvidiem — Mārupi.
Vērienīgie būvdarbi ievērojami pārveidos Mārupes novadā esošās RIX Rīgas lidostas apkārtni. Jau šobrīd lidostas apmeklētāju skatam paveras iespaidīgas vertikālas stacijas ēkas un estakādes konstrukcijas, kuras būvnieki turpina sliet augšup, tai skaitā, ar iespaidīga 38 metrus augsta torņceltņa palīdzību. "Rail Baltica" dzelzceļa stacijas ēka būs unikāla, jo tā ieskaus "Rail Baltica" pamata trases estakādi, bet nebūs pilnībā fiziski savienota ar to – tiks atstātas atstarpes starp būvēm, lai, vilcienam samazinot ātrumu, vibrācijas neietekmētu stacijas ēkas konstrukciju.
Līdz šim darbi būvlaukumā bija vērsti uz infrastruktūras izbūvi zemes līmenī, ceļiem un dzelzceļa stacijas pamatiem, bet šogad būvlaukums virzīsies kā Mārupes, tā Rīgas virzienā. Konstrukcijas būs unikālas Latvijas apmēriem — lai sliežu klātne netraucētu autosatiksmei, tās tiks paceltas pat 13 metru virs zemes.
Līdz ar sliežu ceļa izbūvi lidostas slēgtajā teritorijā būs ievērojami jāpārveido tās infrastruktūra. "Rail Baltica" estakādes izbūves dēļ būvnieku pilnsabiedrībai "B.S.L. Infra"** nāksies gan pārbūvēt lidostas “Rīga” katlu māju, gan tehnisko degvielas uzpildes staciju, gan citu infrastruktūru lidostas slēgtajā zonā. Darbi tiks veikti pārdomāti, nodrošinot lidostas darbības nepārtrauktību. Vispirms tiks izbūvēta jaunā katlu māja un degvielas uzpildes stacija, un tikai pēc tam lidostu savienos ar jauno infrastruktūru, un veco infrastruktūru nojauks, lai dotu vietu estakādes būvniecībai. Tāpat arī tiks pilnībā nojaukta ēka Biroju ielā blakus "SkyHigh" viesnīcai.
2023. gadā paveikti vērienīgi ceļu infrastruktūras darbi, izbūvējot kopumā ap 2,5 kilometriem jaunus ceļus ar pārdomātu un mūsdienīgu aprīkojumu, kurus lidostas apmeklētāji var baudīt jau tagad, braucot pa jauno lokveida ceļu uz un no Lidostas (ceļš L1 un L2). Pagājušajā gadā tika ielikti spēcīgi pamati stacijas ēkai un sliežu ceļu estakādei caur staciju, iebetonējot 534 betona pāļus ar gandrīz 15 tūkstošiem kubikmetru betona. Noslēgta bagāžas transportēšanas tuneļa izbūves 1. kārta, tā radot iespēju nākotnes lidostas terminālim ar to savienoties ērtākai bagāžas nodošanai no vilciena uz lidmašīnu nākotnē.
Pateicamies visiem lidostas apmeklētājiem un darbiniekiem par pacietību un sapratni būvdarbu laikā. Būvējam labākai rītdienai!
Plašāka informācija par "Rail Baltica" būvniecības laikā plānotajiem satiksmes vai gājēju kustības ierobežojumiem publicēta šeit.
*Rail Baltica" būvniecība notiek, pamatojoties uz atklātā starptautiskā konkursa uzvarētāja – trīs valstu uzņēmumu apvienības PROSIV (Sintagma, Itālija, Prodex, Slovākija, un Vektors T, Latvija) – projektu. Būvuzraudzību veic personu apvienība, kas sastāv no SIA Forma 2 (Latvija) un ProintecS.A.U. (Spānija). Šī projekta finansējumu 81–85 % apmērā nodrošina ES infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi. ES atbalsta saņēmējs un projekta īstenotājs ir Latvijas Republikas Satiksmes ministrija. Informāciju par Rail Baltica projektu aktualitātēm var atrast EDZL mājaslapā: www.edzl.lv
**Pilnsabiedrība "B.S.L. Infra" ir projekta "Rail Baltica" dzelzceļa stacijas un saistītās infrastruktūras izbūves realizētāja lidostā “Rīga”. Personu apvienību veido Austrijas uzņēmums "Swietelsky AG" un Latvijas būvniecības uzņēmumi: ceļu būves firma SIA "Binders" un AS "LNK Industries" – viens no lielākajiem būvniecības uzņēmumiem Latvijā, kas specializējies daudzfunkcionālu objektu būvniecībā.
Publicitātes foto: (c) B.S.L. Infra
Līga Līce,
B.S.L. Infra komunikācijas konsultante
09.01.2024.
Jaunā gada ieskaņā, atskatāmies uz paveikto Rail Baltica projekta īstenošanā 2023. gadā. Tas aizvadīts pārmaiņu zīmē, galvenos uzsvarus liekot uz Rail Baltica īstenošanas paātrināšanu, projektēšanas un būvniecības darbiem, kā arī projekta pārvaldības uzlabošanu.
07.12.2022.
Rail Baltica starptautiskās stacijas būvlaukumā iebetonēta laika kapsula
Turpinoties Rail Baltica projekta infrastruktūras izbūvei lidostā Rīga, trešdien, 7.decembrī, Rail Baltica starptautiskās stacijas būvlaukumā iebetonēta laika kapsula ar vēstījumu nākamajām paaudzēm. Pasākums iezīmē būtiskas pārmaiņas būvlaukumā, būvniecības darbiem no zemes līmeņa pakāpeniski pārejot uz redzamākām aprisēm.
Šajā būvniecībai tradicionālajā un simboliskajā pasākumā piedalījās Valsts prezidents Egils Levits, Rail Baltica projekta īstenotāji un partneri - satiksmes ministrs Tālis Linkaits, Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā vadītāja Zane Petre, Eiropas Dzelzceļa līniju valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris, RB Rail valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna, būvnieku apvienības B.S.L. Infra izpildkomitejas loceklis Haralds Gorress (Harald Gorres), būvniecības uzraugu Forma 2 valdes loceklis Edgars Krasņikovs, lidostas Rīga valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa, pašvaldību pārstāvji - Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis, Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks Valdis Kārkliņš.
Laika kapsulā tika ievietots vēstījums, būves pamatos simboliski iemūrējot liecības no šodienas un vērtības, ko projekta īstenotāji vēl nākotnes paaudzēm. Uzsverot Rail Baltica nacionālo nozīmi Latvijas attīstībai, kapsulā tika ielikts arī Latvijas karogs, tāpat Latvijas Bankas kolekcijas monēta "Augšup", Rail Baltica projektēšanas vadlīnijas, Ukrainas karogs, aero foto no būvdarbu sākšanas brīža 2021.gada vasarā un šī gada decembra.
Kapsula ievietota vienā no estakādes balstiem, kas turēs virs autoceļa paceltu sliežu ceļu. Arī dzelzceļa stacijas pamati un bagāžas tunelis uz nākotnes lidostas Rīga termināli ir aktīvā darbu procesā un būs galvenās darba prioritātes 2023.gadam.
Pie lidostas top pirmais ātrgaitas dzelzceļa un avio savienojuma centrs Baltijā, paredzēts gan pasažieru, gan kravu pārvadājumiem. Pati stacijas ēka iespaidīgi pacelsies virs zemes, jo Rail Baltica vilcienu ceļi lidostas teritorijā būs uz estakādēm. Rail Baltica stacijas ēkas ārējā veidolā dominēs koka elementi, pati ēka projektēta, lai būtu gan ērta un funkcionāla, gan iespējami energoefektīva.
Šī Rail Baltica posma izbūves gaitā tiks izveidots arī potenciālais savienojums kravu parka attīstībai nākotnē. Rail Baltica dos attīstības impulsu Latvijai kopumā, tostarp lidostai, kura kontekstā ar gaidāmo Rail Baltica staciju un trasi, izstrādājusi vērienīgu attīstības stratēģiju savai teritorijai.
Vispirms tiek būvēta stacijas ēka trijos līmeņos, estakādes būvkonstrukcijas un piebraucamie ceļi ar saistīto infrastruktūru. Kā nākamais darbu posms būs stacijas ēkas fasādes izveide, iekšējā apdare un labiekārtošana. Pēc tam sekos estakādes uz Rīgu un Jaunmārupi izbūve un sliežu būvniecība.
Plānots, ka pa jaunuzbūvēto dzelzceļu nokļūt stacijā un lidostā pasažieri varēs ne tikai ar Rail Baltica starptautisko ātrvilcienu, bet arī ar regulāri kursējošu reģionālās satiksmes vilcienu. Ik pēc 15 minūtēm plānots nodrošināt dzelzceļa satiksmi ar ērtām pārsēšanās vietām, savienojot lidostu ar citām reģionālajām stacijām un Rīgas centru.
Rail Baltica dzelzceļa stacijas un saistītās infrastruktūras lidostā "Rīga" izbūves pasūtītājs ir Eiropas Dzelzceļa līnijas, būvnieks - pilnsabiedrība B.S.L. Infra. Personu apvienību veido Austrijas uzņēmums Swietelsky AG un Latvijas būvniecības uzņēmumi - ceļu būves firma SIA Binders un viens no lielākajiem būvniecības uzņēmumiem Latvijā, kas specializējies daudzfunkcionālu objektu būvniecībā, AS LNK Industries.
Būvniecība notiek, pamatojoties uz atklātā starptautiskā konkursa uzvarētāja - trīs valstu uzņēmumu apvienības PROSIV (Sintagma (Itālija), Prodex (Slovākija) un Vektors T (Latvija)) - projektu.
Informācija: Linda Pastare, Eiropas Dzelzceļa līnijas Sabiedrisko attiecību un ieinteresēto pušu vadītāja
Publicitātes foto: SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas
19.04.2022.
No 20.aprīļa Jaunmārupē varēs aplūkot izstādi “Ar vienu vilcienu rītdienā”
LR Satiksmes ministrija informē, ka šogad pa Latvijas pašvaldībām ceļos vides izstāde “Ar vienu vilcienu rītdienā”, kas interesentus iepazīstinās ar “Rail Baltica” tapšanu.
No 20. aprīļa līdz 4.maijam izstāde apskatāma Jaunmārupē, Mazcenu alejā pie ūdenstorņa.
Izstāde radīta ar mērķi iedzīvotājus plašāk informēt par “Rail Baltica” ātrvilcienu dzelzceļu – staciju atrašanās vietām, ātrvilcienu izskatu un cik ātri ar tiem varēs pārvietoties ikdienas braucienos vai ceļojot uz Eiropu. Izstādes apmeklētāji saistošā un viegli uztveramā veidā var iepazīties ar “Rail Baltica” projekta aktualitātēm, plānoto starptautisko un reģionālo satiksmi, kravu loģistikas attīstības iespējām novadu pašvaldībās, kā arī faktiem par vēsturisko dzelzceļa savienojumu ar Eiropu. Apmeklētāji var aktīvi iesaistīties izstādes izzināšanas ceļā, un tā būs interesanta visām apmeklētāju vecumu grupām. Izstādes stends aprīkots ar QR kodiem, kurus nolasot ar viedierīci var noskatīties video par Rīgas Centrālās stacijas vīziju, plānoto ātrgaitas dzelzceļa staciju lidostā “Rīga” un citām tēmām, vai arī noklausīties pagātnes leģendas par “Rail Baltica” topošo staciju atrašanās vietām.
Padomāts arī par apmeklētājiem ar bērniem, piedāvājot interaktīvu atmiņas spēli “Atrodi vienādos”, kurā bērniem jāatrod vienādi attēli par “Rail Baltica” projekta vides, pasažieru drošības un ērtības tēmām.
Vēlāk izstāde turpinās savu ceļojumu uz citām novadu pašvaldībām, ko šķērsos topošā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa līnija. Izstādes ceļojums pa novadu pašvaldībām Latvijā turpināsies līdz oktobra beigām. Noslēgumā izstāde tiks nodota Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejam, turpmākai ekspozīcijai muzeja āra teritorijā.
Izstādi tapusi ar Eiropas Savienības Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta atbalstu un sadarbībā ar novadu pašvaldībām.
Publicitātes video un foto no izstādes atklāšanas pasākuma Salaspilī (LR Satiksmes ministrija)
2022. gada 4. aprīlī satiksmes ministrs Tālis Linkaits atklāja ceļojošo vides izstādi “Ar vienu vilcienu rītdienā”, kas veltīta “Rail Baltica” projekta īstenošanai Latvijā un būs skatāma līdz oktobra beigām vietās, kurām cauri ies ātrvilcienu dzelzceļš. Izstāde radīta ar mērķi informēt iedzīvotājus par “Rail Baltica” projektu – par staciju atrašanās vietām, ātrvilcienu izskatu un ātrumu. Plašāk: www.sam.gov.lv
Avots: LR Satiksmes ministrija
07.04.2022.
No 20.aprīļa līdz 4.maijam Jaunmārupē RAIL BALTICA projektam veltīta vides izstāde
4. aprīlī satiksmes ministrs Tālis Linkaits atklāja ceļojošo vides izstādi “Ar vienu vilcienu rītdienā”, kas veltīta “Rail Baltica” projekta īstenošanai Latvijā un būs skatāma līdz oktobra beigām vietās, kurām cauri ies ātrvilcienu dzelzceļš. Izstāde radīta ar mērķi informēt iedzīvotājus par “Rail Baltica” projektu – par staciju atrašanās vietām, ātrvilcienu izskatu un ātrumu.
Saistošā un viegli uztveramā veidā izstādē varēs iepazīties ar “Rail Baltica” projekta pašreizējām aktualitātēm, plānoto starptautisko un reģionālo satiksmi, kravu loģistikas attīstības iespējām novadu pašvaldībās, kā arī faktiem par vēsturisko dzelzceļa savienojumu ar Eiropu.
Patlaban izstāde atrodas Salaspilī (no 4. līdz 18. aprīlim), bet jau 20.aprīlī tā būs skatāma Jaunmārupē pie ūdenstorņa (Mazcenu aleja, Jaunmārupe, Mārupes pagasts). Ceļojošo izstādi organizē Satiksmes ministrija sadarbībā ar pašvaldībām 12 dažādās norises vietās. Gada noslēgumā tā tiks nodota Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejam, turpmākai ekspozīcijai muzeja āra teritorijā.
Par projektu
“Rail Baltica” dzelzceļa līnija Latvijā sākas pie Lietuvas-Latvijas robežas, un turpinās caur 10 pašvaldību teritorijām: Bauskas, Ķekavas, Olaines, Mārupes novadiem, galvaspilsētai Rīgai, turpinoties Igaunijas virzienā caur Salaspils, Ropažu, Siguldas, Saulkrastu un Limbažu novadiem. Dzelzceļa līnijas garums Latvijā ir 265 km.
Izstāde "Ar vienu vilcienu rītdienā" tapusi ar Eiropas Savienības Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta atbalstu sadarbībā ar novadu pašvaldībām un projekta ieviesējiem Latvijā.
Ceļojošā izstāde ir brīvi pieejama jebkuram interesentam (bez maksas).
Informācija apkopota no LR Satiksmes ministrijas sniegtajām ziņām
04.01.2022.
Dzelzceļa nozarē un “Rail Baltica” projekta īstenošanā pagājušais gads bija nozīmīgiem notikumiem bagāts. 2021. gadā “Rail Baltica” būvniecības darbi strauji paplašinājās. Tie kļuva redzami Rīgas Centrālajā stacijā un līdz ar otra vērienīgākā “Rail Baltica” būvprojekta atklāšanu - pie Starptautiskās lidostas “Rīga".
Atskatoties uz paveikto, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi video par “Rail Baltica” projekta ieviešanas gaitu 2021. gadā. Video skatāms “Rail Baltica” projektā paveiktais, tostarp satiksmes ministra T. Linkaita un "Rail Baltica" projekta ieviesēju kopējās tikšanās ar novadu pašvaldību pārstāvjiem.
10.09.2021.
Rail Baltica ir ilgtspējīgs dzelzceļa transporta infrastruktūras projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļa tīklā. Projektā piedalās piecas Eiropas Savienības valstis – Polija, Lietuva, Latvija un Igaunija, netieši arī Somija, pagarinot maršrutu ar savienojumu Tallina – Helsinki.
Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu Eiropas standarta sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar kopējo trases garumu 870 km. Latvijas pamata trase – 265 km.
Rail Baltica nodrošinās ātrgaitas starptautisko pasažieru pārvadājumus ar maksimālo kustības ātrumu 249 km/h, kravu pārvadājumus ar ātrumu 120 km/h, kā arī reģionālos pasažieru pārvadājumus ar ātrumu 200 km/h.
Šobrīd uz Rail Baltica pamata līnijas Latvijā plānotas 16 reģionālās pieturas Salacgrīvā, Tūjā, Skultē, Vangažos, Sauriešos, pie Slāvu tilta, Torņakalnā, Zasulaukā, Imantā, Jaunmārupē, Olainē, Ķekavā, Salaspilī, Baldonē, Iecavā un Bauskā un viena jauna 1520mm stacija Rīgā, Āgenskalnā pie P. Stradiņa slimnīcas. Reģionālo staciju plānošana un projektēšana tiks veikta līdz 2023. gadam un tiks finansēta Rail Baltica projekta ietvaros.
Plašāk par projektu lasi mājaslapā info.railbaltica.org
Par nekustamo īpašumu atsavināšanu lasi https://edzl.lv/atsavinasana/jautajumi-un-atbildes-jauns
Satiksmes ministrija ir Rail Baltica projekta īstenotājs un Eiropas Savienības (ES) atbalsta saņēmējs. Projekta finansējumu 81–85% robežās nodrošina ES Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi. Rail Baltica projekta ieviesēji Latvijā ir RB Rail AS un SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas.