Izglītība

Mācību robotiņi – lieli palīgi bērnu izglītībā; pieredze no “Erasmus+” projektiem

03.01.2025.

Babītes pirmsskolas skolotājas, piedaloties “Erasmus+” projektā, novembra vidū apmeklēja Dženovas Robotikas skolu (Scuola di Robotica), kur guva jaunas zināšanas darbā ar izglītības robotiņiem un programmēšanas pamatprincipiem. Savukārt Somijā skolotājas iepazinās ar Helsinku pirmsskolas “Korento” pieredzi, kur tehnoloģiju vietā uzsvars tiek likts uz algoritmiskās domāšanas attīstīšanu ar dabas materiāliem un praktiskiem uzdevumiem. Abu valstu pieredze liecina, ka programmēšanas prasmes var apgūt gan ar moderniem robotiem, gan vienkāršām ikdienas aktivitātēm, vienlaikus veicinot bērnu zinātkāri un loģisko domāšanu.

Babītes pirmsskolas skolotājām Aigai Traškovai un Dagmārai Binderei “Erasmus+” projekta ietvaros novembra vidū bija iespēja četras dienas mācīties Dženovas Robotikas skolā. Šie kursi bija kā individuāla apmācība ar nelielu eksāmenu noslēgumā. Babītes bērnudārzā ikdienas darbā ar bērniem tiek izmantoti tādi mācību robotiņi kā “BeeBot” bitīte un “mTiny” pandiņa. Nupat iegādāti arī āra robotiņi. Kursos skolotājas papildināja un ieguva jaunas zināšanas šo robotiņu izmantošanā. Skolotājas iepazina programmu “ScratchJr”, kurā apguva programmēšanas pamatprincipus, kā arī ieguva daudz noderīgu praktisku ideju darbā ar bērniem. Šis skolotājām bija arī liels izaicinājums un pilnīgi jaunu zināšanu apguve.

Nodarbībās daudz tika diskutēts par robotiem un to nozīmi cilvēku dzīvē. Tieši izglītības robotika vai izglītojošā robotika uzlabo mācīšanos un padara to saistošāku jaunajai paaudzei, rosina zinātkāri un loģiku.

Skolotājas iemācījās programmēt bērniem domāto uzdevumu vai stāstiņu, lai tas uz ekrāna “atdzīvotos” – runātu, ietu, dziedātu, kustētos. Un tas viss – apgūstot matemātiskās prasmes, valodas prasmes, dabaszinības.

Bet ar ko sākt programmēšanas prasmju apguvi? To pirmsskolā lieliski var darīt arī bez robotiņiem. Dažādus interesantus paņēmienus pedagogu darba ēnošanas laikā Somijā, Helsinku pirmsskolā “Korento”, mācījās Liāna Kļaviņa-Rence un Sabīne Vasiļevska. Tehnoloģijas nav noteikti nepieciešamas, lai attīstītu algoritmisko domāšanu. Drīzāk mūsu programmēšanas domāšanas prasmes ir būtiskas, lai tehnoloģija darbotos. Kad bērni no priekšmetiem, dabas materiāliem vai kā cita veido ritma rindas, tā jau ir programmēšana. Bērni atpazīst un apgūst darbību sekvences. Sekvences modeļa atpazīšana ir svarīga algoritmiskās domāšanas un programmēšanas sastāvdaļa kopumā. Tam lieliski noder arī “Lego”. Somijas kolēģes rādīja, kā bērni praktiski darbojas ar “Lego Duplo” tieši programmēšanas iemaņu apguves jomā.

Sākotnējās algoritmiskās domāšanas prasmes, mācīšanās, kā veikt darbības secībā, kā noteikt un nosaukt soļus secībā, ir pamatprasmes algoritmiskās domāšanas apguvei, kas ir svarīgs programmēšanas pamats.

Babītes pirmsskolā skolotājas aktīvi izmanto izglītības robotiņus, un šīs mācības deva jaunas ierosmes un paņēmienus, kā dažādot uzdevumus, kādus materiālus izmantot, kā praktiski organizēt darbu ar bērniem mazās grupiņās, izmantojot robotiņus.

Izglītības roboti ļauj visu vecumu skolēniem iepazīt un padziļināt zināšanas par robotiku un programmēšanu, tajā pašā laikā apgūstot arī citas kognitīvās prasmes. Mēs turpinām jau iesākto šajā jomā, meklējam, kā mācību procesu bērniem pielāgot mūsdienu tendencēm, bērnu interesēm, vienlaikus pastiprinot pašreiz tik ļoti aktuālo STEM izglītību.

2025. gada aprīlī Babītes pirmsskolā plānoti kursi novada skolotājām, kurā dalīsimies gan ar braucienos apgūto, gan ar savu labo pedagoģisko pieredzi šajā jomā.

Babītes PII Erasmus plus projektiBabītes PII Erasmus plus projektiBabītes PII Erasmus plus projekti

Babītes pirmsskolas izglītības iestāde