2025. gada 6. februārī spēkā stājas jauni saistošie noteikumi Nr. 2/2025 “Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā”, kas nosaka kārtību, kādā Mārupes novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) uzsāk pašvaldības nozīmes ceļa uzturēšanu, piedalās pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībā un uzturēšanā, kā arī kārtību, kādā pašvaldība sedz izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa būvniecību un uzturēšanu.
Pirms pašvaldības nozīmes ceļam piešķir atbilstošu uzturēšanas klasi, pašvaldības īpašuma pārvalde (turpmāk – Pārvalde) apseko pašvaldības nozīmes ceļu un izvērtē ceļa tehnisko stāvokli, inženiertehnisko nodrošinājumu, labiekārtojumu, publisko pieejamību un piekļuves nodrošinājumu. Lai to izvērtētu, Pārvaldes speciālisti pārbauda, piemēram, vai ceļš ir dabā izbūvēts, pieņemts ekspluatācijā, kā atsevišķa inženierbūve reģistrēts zemes grāmatā, tiek ekspluatēts, nodrošinot piekļuvi vismaz vienam apbūvētam nekustamajam īpašumam, kurā atrodas ekspluatācijā nodota un faktiski izmantojama ēka, vai ceļa tehniskais stāvoklis pieļauj tā drošu ekspluatāciju (nav būtiski strukturālie bojājumi – nav bedres, iesēdumi, nodrošināta ūdens atvade u.c.), ceļš piekļaujas valsts vai pašvaldības ceļam vai veido vienotu ceļu tīklu ar citiem koplietošanas vai pašvaldības nozīmes ceļiem, ceļa sarkanajās līnijās/nodalījuma joslā izbūvētas inženierkomunikācijas, izbūvēts apgaismojums, meliorācijas sistēma, t.sk. grāvji, caurtekas; atklāta vai slēgta lietus ūdens atvades sistēma, nodrošināta publiska piekļuve (barjeras, vārti, žogi un tml.), izbūvēta gājēju ietve un citas prasības.
Lai iekļautu pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvi vai atjaunošanu pašvaldības Attīstības programmas Investīciju plānā, pašvaldības dome lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu pieņem, izvērtējot tādus kritērijus kā būvniecības ieceres atbilstību pašvaldības attīstības plānošanas dokumentos noteiktajiem rīcības virzieniem un pasākumiem, būvniecības nepieciešamību sabiedrības interešu īstenošanai, ceļa kategoriju, satiksmes intensitāti, segumu, inženierkomunikāciju esamību, izdevumu pamatotību, ceļa īpašnieku vai citu finansējuma apjomu un citus kritērijus.