Sabiedrība

Kiberdrošības jautājumus izzina Spānijā 

16.05.2024.

Erasmus logo

No 4. līdz 8. martam seši Mārupes Valsts ģimnāzijas skolēni – Hugo, Edgars, Everita, Samanta, Rafaels un Agnese – kopā ar skolotājiem Sergeju Zembkovski un Jāni Silavu “Erasmus+” projekta Nr. 2023-1-LV01-KA121-SCH-000146857 “Personu mobilitātes mācību nolūkos” ietvaros devās  apmaiņas programmā uz Bazu – piemīlīgi šarmantu pilsētiņu Spānijas dienvidos, Andalūzijas apgabalā. Projekts notika sadarbībā ar skolu “IES Jose de Mora”, projekta tēma – kiberdrošība jeb “Cyberbullying and Cybersecurity”

Spānijā jaunieši piedalījās divās izlaušanās spēlēs (escape room). Pirmajā spēlē bija jāatrisina dažādi uzdevumi, kas bija saistīti ar kibermobinga jautājumiem. Jauniešiem tika piedāvātas atšķirīgas situācijas par meiteni, kura kļuvusi par kibermobinga upuri. Katra aina atklāja viņas pārdzīvojumus, un, izmantojot sniegto informāciju, jauniešiem nācās rast atbildes uz dažādiem jautājumiem. Otrās spēles uzdevums bija, sadarbojoties ar spāņu skolēniem, atrisināt digitālo izlaušanos, kas ietvēra dažādus digitālus risinājumus un prasmes. Tā bija lieliska izdevība ne tikai papildināt savas zināšanas par kiberdrošību un attīstīt savas prasmes, darbojoties ar digitāliem rīkiem, bet arī uzlabot savstarpējo komunikāciju. 

Nedēļas laikā jauniešiem bija arī iespēja ne tikai aktīvi darboties darbnīcās, kas ietvēra tematiku par drošību internetā, bet arī iepazīt spāņu kultūru, apmeklējot Bazas arheoloģisko muzeju, kur ir aplūkojami vērtīgi atradumi, piemēram, skulptūras, keramikas izstrādājumi, rotas u.tml., un arī uzzināt vairāk par pašas pilsētiņas vēsturi. Jaunieši Bazā apmeklēja trīs ievērojamākās baznīcas un Arābu vannas. Viena diena tika veltīta ekskursijai uz Granādu, kur skolēni apskatīja visapmeklētāko apskates vietu Spānijā – pils un cietokšņu kompleksu Alhambru. 

No 6. līdz 14. aprīlim seši spāņu skolēni kopā ar diviem pasniedzējiem viesojās Latvijā. Alla Žurko, Sergejs Zembkovskis un Jānis Silavs – šī projekta koordinatori –, kā arī Mārupes Valsts ģimnāzijas skolēni, kas piedalījās projektā, bija kopīgi sagatavojuši aizrautīgu nedēļas plānu, iekļaujot tajā gan jautras aktivitātes, iepazīstinot spāņus ar mūsu kultūru, dabu, arhitektūru u.c., gan arī nopietnas lekcijas par kiberdrošību. 

Pirmdienas rītā visi projekta dalībnieki pulcējās Mārupes Valsts ģimnāzijā, kur, veicinot savstarpēju iepazīšanos un saliedēšanos, tika noorganizētas pāris interesantas aktivitātes. Skolas direktors Jānis Lagzdkalns laipni sveica viesus, un projekta koordinatori iepazīstināja klātesošos ar nedēļas aktivitātēm un projekta sasniedzamo rezultātu. Jauniešu primārais uzdevums nedēļas laikā bija izveidot divas minūtes garu īsfilmu par kādu no kibermobinga izpausmēm, kas tika prezentēta nedēļas nogalē. Skolēniem bija jāizveido sižeta scenārijs ar MI palīdzību, patstāvīgi jāfilmē, jāieraksta audio, kā arī, protams, viss pēc tam jāsamontē. Edgars stāsta: “Mūsu prezentācijas tēma bija “uzmākšanās” (angl. harassment). Galvenais mērķis bija demonstrēt, kā cilvēku sacītais, vērsts pret kādu personu, var ietekmēt mentālo veselību. Mēs centāmies rūpīgi attēlot cilvēku emocijas un domas, lai skatītāji spētu pilnībā izprast šīs smagās situācijas būtību. Mūsu nolūks bija motivēt un izplatīt ideju, ka tā ir nopietna problēma mūsdienās, ar kuru it īpaši saskaras pusaudži. Ar video vēlējāmies izcelt tēmas svarīgumu un aicināt cilvēkus veidot labāku un atvērtāku sabiedrību.”  

Pirmdienas pēcpusdienā dalībnieki apmeklēja arī “Tet” datu centru Kleistu ielā 21, kur ļoti saturīgi un interesanti tika parādīts un izstāstīts, kā strādā datu centri, kā tiek glabāti dati utt., un pēc tam tika sarīkota orientēšanās spēle Vecrīgā, kuras laikā visiem bija iespēja ne tikai apbrīnot arhitektūru, bet arī uzzināt kaut ko jaunu par nozīmīgiem apskates objektiem, veicot dažādus viktorīnas uzdevumus. 

Otrdien jaunieši devās uz Rīgas Tehnisko universitāti, kur dalībnieki piedalījās lekcijā par kiberdrošību. Tika pastāstīts par tās izpausmes veidiem, kādas problēmas vai sarežģījumi var rasties, kā rīkoties konkrētās situācijās, kā arī tas, kādi preventīvi pasākumi interneta lietotājiem būtu jāievēro. Skolēni guva vērtīgu ieskatu arī par dažādām izpildlomām problēmu gadījumā, un jauniegūtās zināšanas viņi pielietoja, piedaloties izlaušanās spēlē (escape room). Vēlāk, atgriežoties skolā, jaunieši ķērās pie darba, ģenerējot idejas savai īsfilmai. 

Trešdiena tika aizvadīta Mārupes Valsts ģimnāzijas telpās. Viss aizsākās ar skolotāja Jāņa Silava novadīto stundu, kas aizskāra tematiku par kiberdrošību Eiropā. Nodarbība ļāva jauniešiem attīstīt kritisko domāšanu, izteikt un aizstāvēt savu viedokli, kā arī nonākt pie atklāsmēm, kādas ir būtiskākās atšķirības šajā sfērā starp Latviju un Spāniju. Vēlāk sekoja vieslekcija ar “Tet” pārstāvi, kā arī dienas laikā jauniešu vislielākais izaicinājums bija izveidot 25 minūtes garu raidierakstu par sev aktuāliem tematiem, kas skar cilvēku drošību internetā. Raidierakstus var noklausīties Spotify, podkasts Bez jumtiem.   

Ceturtdiena tika aizvadīta aizraujošā ekskursijā uz Kuldīgu, kur jaunieši apmeklēja Kuldīgas novada muzeju, kas atrodas vēsturiskajā Latvijas Bankas Kuldīgas nodaļai celtajā ēkā, kā arī Ventas rumbu – Eiropā platāko ūdenskritumu –, skatu torni. Pēc tam ceļš veda uz maizes ceptuvi “Lāči”, kur ikvienam bija iespēja pagatavot sev kaut ko garšīgu, un ekskursija noslēdzās Jūrmalā, Baltijas jūras piekrastē. 

Piektdien uzcītīgie jaunieši čakli darbojās pie īsfilmas izveides, kuru prezentēja nākamās dienas rītā. Īsfilmas var noskatīties Mārupes Valsts ģimnāzijas “YouTube” kontā. 

Projekta noslēdzošais posms – sertifikātu izsniegšana un saviesīgs vakars boulinga centrā, atvadoties no spāņu draugiem. 

Pateicoties “Erasmus+” programmai, esam ieguvuši zināšanas par kiberdrošību, jaunu pieredzi un lieliskus sadarbības partnerus un draugus.  

Kiberdrošība SpānijaKiberdrošība SpānijaKiberdrošība Spānija 3
Kiberdošība 1Kiberdrošība 2Kiberdrošība 3
Kiberdrošība 4Kiberdrošība 5Kiberdrošība 6

 

Alise Noela Patmalniece un Edgars Gerulis