Erasmus+ projekts “Valoda – ceļš uz drošu nākotni” Mārupes novada PII “Zeltrīti”

03.07.2017.

Izglītība 21.gs. piedzīvo nozīmīgāko paradigmas maiņu pēdējos 100 gados, mēģinot pārorientēties no faktu apguves uz iemācīšanos šīs faktu zināšanas praktiski pielietot. Agrīnā pirmsskolas izglītība ir sākumpunkts un viens no efektīvākajiem līdzekļiem galveno kompetenču vairošanā.

erasmus

2015./2016.mācību gadā PII „Zeltrīti” tika uzsākta Eiropas Savienības Erasmus+ skolu sektora projekta “Valoda – ceļš uz drošu nākotni” (projekta Nr. 2016-1-LV01-KA101-022445) pieteikuma izstrāde. VIAA mūsu projekta pieteikumu atzinīgi novērtēja un piešķīra finansējumu projekta īstenošanai.

Šobrīd projekts tuvojas noslēgumam un varam atskatīties uz paveikto, uz būtiskākajiem ieguvumiem un sasniegumiem.

Projekta “Valoda – ceļš uz drošu nākotni” mērķis - izmantot CLIL (satura un valodas integrēta apguve) metodi ikdienas mācību procesā un pilnveidot sadarbību ar vecākiem.

Lai sasniegtu projektā izvirzīto mērķi, Mārupes PII “Zeltrīti” “Zvirbulīšu” grupas skolotāja Diāna Pētersone, vadītājas vietniece Laimīte Seņkāne un izglītības psiholoģe Diāna Putniņa devās mobilitātēs uz Lielbritāniju, Vāciju un Spāniju, lai apgūtu jaunas zināšanas dažādos strukturētos kursos.

Pirmajā mobilitātē 2016.gada jūlijā uz Lielbritāniju devās skolotāja Diāna Pētersone:

“Erasmus+ projekta “Valoda – ceļš uz drošu nākotni” ietvaros man bija iespēja apmeklēt  International Study Programmes strukturētos kursus “CLIL Practical Methodology for pre-primary tachers (ages 3-7) - Gloucester”, Lielbritānijā, kuri ilga divas nedēļas. Dodoties savā mobilitātē, mans mērķis bija apgūt jaunu un inovatīvu metodi un ieviest to  praksē pirmsskolas izglītības iestādē “Zeltrīti”.

Kopā ar kolēģēm no Itālijas, Francijas, Spānijas, Polijas, Čehijas un Slovēnijas apguvu mācību satura un valodas apguves integrēto mācību metodi jeb CLIL, kas pagaidām ir pavisam inovatīva metode Latvijas pirmsskolas izglītības iestādēs, jo CLIL pārsvarā izmanto skolās.

Katru dienu mums notika praktiskās darba grupas, kuras vadīja pasniedzēja Silvana Rampone.Silvana Rampone ir  angļu valodas skolotāja, eTwinning vēstniece un skolotāja  trenere CLIL  Itālijā, kā arī  Eiropas Comenius CLIL kursu vadītāja. Pasniedzēja iepazīstināja, kā plānot CLIL izmantošanu pirmsskolā un sākumskolā, kā CLIL ietvert  mācību programmas saturā. Katra nodarbības diena pagāja  praktisku piemēru, materiālu gatavošanā un drāmas  demonstrēšanā par  tēmām: “Sasveicināšanās”, “Dzīvnieki”, “Laikapstākļi”, “Māksla”, “Veselīgs dzīvesveids”, “Gadalaiki”, “Sensorās uztveres veidi”.

Mēs tikām iepazīstinātas ar bērnu grāmatām, kuras iespējams izmantot pirmsskolās, piemēram: “Handa’s Surprise”, “Susan Laughs”, “Elmer”, “We're going on a bear hunt”, “Brown bear, brown bear, what  do you see?”, “Little Robin red vest”, “Wait and see’’. Mēs iemācījāmies grāmatu saturu apspēlēt rotaļnodarbībās, atspoguļot drāmas aktivitātēs un integrēt mācību priekšmetu apguvē.

Kursu laikā diskutējām un dalījāmies pieredzē par izglītības sistēmu Lielbritānijā un citās kursu dalībnieku valstīs. Kursu ietvaros bija iespēja  gūt pieredzi  vērojot  nodarbības un ikdienu 4 - 7 gadus veciem bērniem Churchdown Infant school.

 Šajā mācību gadā kursos gūtās zināšanas un CLIL  metodi iespēju robežās izmantoju “Zvirbulīšu” grupā ar trīsgadīgiem bērniem, sasaistot tās ar tēmām: “Sasveicināšanās”, “Laikapstākļi”, “Krāsu nedēļa”, Eko projekts “Ēdam atbildīgi”.

Katra nodarbība, kurā tika integrēta CLIL metode, bērniem radīja papildus  pozitīvas emocijas, bērni ar interesi līdzdarbojās katrā jaunā tēmas izzināšanā. Bet  visvairāk vislielāko gandarījumu sniedz atgriezeniskā saite no vecākiem. Vecāki stāsta, ka bērns atnākot no dārziņa vēl mājās turpina sarunās ar viņiem vai arī spēlējoties ar rotaļlietām pielietot apgūtos angļu valodas vārdiņus.

Atgriežoties atmiņās par Lielbritānijā  pavadīto laiku, pieķeru  sevi pie domas, ka tas bija vienreizējs un neaizmirstams, jo ieguvu nenovērtējamu "dzīves pieredzi" -praktiskās iemaņas, patstāvību, pašapziņu, drosmi, svešvalodas izmantošana un  mācību pieredzi.

Novēlu  ikvienam  uzdrīkstēties un  ļauties jaunai pieredzei!”

 

Otrajā mobilitātē devās PII “Zeltrīti” vadītājas vietniece Laimīte Seņkāne, lai mācītos kursos „Creative CLIL: Teaching and Learning Strategies Driving learning through games and storytelling”, kas norisinājās 2016.gada augustā Berlīnē, Vācijā. Par dalību mobilitātē un aktivitātēm PII “Zeltrītos” stāsta Laimīte Seņkāne: ““Dārgumu medības”? Jā, tieši  ar šādu aktivitāti-spēli aizsākās piedzīvojums, kas visiem kursu dalībniekiem no 5 Eiropas valstīm lika mobilizēties, sadarboties, pilnveidot savas angļu valodas zināšanas un doties izzināt Berlīnes vēsturi caur interaktīvu spēli.  Kopumā kursi Berlīnē ļāvuši ar lielāku degsmi rosināt bērnus apgūt jauno. Angļu valodas prasmes, kas ar CLIL spēļu  un stāstīprasmes palīdzību tiek apgūtas pirmsskolā paver bērniem jaunu pasauli, kā  izzināt un iemācīties to, ko tuvākajā apkārtnē bērni jau dzird, redz un klausās, jo dzīvojam digitālajā laikmetā. Spēlēt un mācību procesu bagātināt ar CLIL spēlēm bija aizraujošs piedzīvojums gan man kā pieaugušajam, gan pašiem aktīvajiem un atsaucīgajiem grupas “Cīrulīši” bērniem. Paldies arī grupas vecākiem, ka uzticējās!

Daudz noderīgu audio failu un nodarbībās pielietojamu kartiņu var atrast  http://supersimplelearning.com. Super Simple learning mājaslapā pieejami bezmaksas materiāli, video un audio materiāli, kurus, kombinējot kopā ar pašas skolotājas izdomu, radošumu, var veiksmīgi izmantot par CLIL spēlēs pamata bāzi. Lai spēles vairo Jūsu un bērnu prieku mācīties!”

 

Trešajā, noslēdzošajā mobilitātē š.g. aprīlī uz Seviļu, Spānijā, devās izglītības psiholoģe Diāna Putniņa. EuroMind Group, iDevelop Teacher Training organizētajos kursos “Parents & Teachers: Building Bridges” psiholoģe apguva efektīvas sadarbības stratēģijas starp pirmsskolu un ģimeni, lai nodrošinātu  vienotu pieeju bērnu audzināšanai un izglītošanai pirmsskolas vecuma posmā. Kursus vadīja klīniskā psiholoģe, ģimenes psihoterapeite Elisabet Delgado Ibarra. Kursu saturu veidoja vairāki moduļi. 1.un 2. modulis “Ģimenes un skolas attiecības”, 3.modulis “Līdzdalība un sadarbība” un 4. modulis “Emociju menedžments kā elements līdzdalības/sadarbības veicināšanai”.  Savos iespaidos un atziņām, kas gūtas pēc dalības strukturētajos kursos, dalās Diāna Putniņa: “Tiekoties ar kolēģēm no Spānijas, Slovākijas, Polijas un Rumānijas, piedaloties praktiskos vingrinājumos, apguvu jaunas metodes sadarbības uzlabošanai, piemēram, konflikts kā pārmaiņu iespējamība, veicot vingrinājumu “Izkļūšana no apļa”. Veicām SWID analīzi dažādiem ģimenes tipiem. Analizējot dažādas sadarbības stratēģijas skolās, kursu dalībnieces nonāca pie kopīga secinājuma, ka negatīvas emocijas nemotivē sadarbībai. Kursu organizatori bija sarūpējuši katrai dalībniecei rokasgrāmatu, kas lieliski noderēs turpmākā darbā. Šobrīd ir uzsākts darbs pie rokasgrāmatas tulkošanas. Mobilitāte deva arī iespēju skaidrāk apzināties Mārupes novada Domes ieguldījumu PII “Zeltrīti”  izaugsmes veicināšanā, kā arī iestādes vadītājas Ivetas Jirgensones ieinteresētību radošu un mūsdienīgu ideju īstenošanā.Paldies arī Valsts izglītības attīstības aģentūras ES Izglītības programmas departamenta darbiniekiem par atbalstu visa projekta laikā!

Galvenie ieguvēji projektā nenoliedzami ir bērni, jo svešvalodu apguve pirmsskolā:

  1. attīsta atmiņu un uzmanības koncentrāciju, elastīgu domāšanu, paaugstina erudīciju un veido raksturu,
  2. stiprina pašapziņu,
  3. sekmē citu kultūru pārzināšanu, īpaši svarīgi tas ir pieaugot globalizācijas tendencēm,
  4. ievērojami paplašina mācību iespējas nākotnē,
  5. viņiem kā nākotnes pieaugušajiem dos daudz plašākas darba iespējas, jo palielinās valodu prasmes nozīme. Lingvistiskais kapitāls var vairot ekonomisko kapitālu.
  6. dos vienlīdzīgas iespējas visiem pirmsskolas izglītojamajiem apgūt angļu valodu, ne tikai tiem, kuri apmeklē angļu valodas maksas nodarbības.

 

Erasmus+ projektam „Valoda – ceļš uz drošu nākotni” ir daudzlīmeņu ietekme:

  1. pilnveidotas kompetences sadarbībai ar vecākiem, nodrošinot vienotu pieeju bērnu audzināšanai un izglītošanai.
  2. uzsākot skolas gaitas, bērnam likti jau pamati vismaz vienai svešvalodas prasmei (Nacionālais attīstības plāns 2014. – 2020. gadam),
  3. veicināta sabiedrības ieinteresētība valodu apguvē, uzlabota valodu mācīšana un mācīšanās un starpkultūru izpratne (Erasmus+ programmas vadlīnijas),
  4. nodrošināta ikvienam iedzīvotājam iespēja apgūt svešvalodu jau no agra vecuma (ES izvirzītais mērķis),
  5. tiek mērķtiecīgi nodrošināta bērnam iespēja sagatavoties pamatizglītības apguvei, mazinot psiholoģisko slodzi, uzsākot mācības 1. klasē (pirmsskolas izglītības iestādes darbības mērķis).

Ilgtermiņa stratēģiskajos uzstādījumos Mārupes novada attīstības vīzija līdz 2030. gadam pozicionē novadu kā labu dzīves vietu ģimenēm, kuru bērni novadā iegūst stingru pamatu zem kājām, mājas sajūtu, kvalitatīvu izglītību un varēs veiksmīgi startēt augstākajās un profesionālajās mācību iestādēs. Mārupes novads ir labvēlīgam lidojumam teicama starta vieta.

Diāna Putniņa, projekta vadītāja, izglītības psiholoģe
Laimīte Seņkāne, vadītājas vietniece
Diāna Pētersone, pirmsskolas skolotāja “Zvirbulīšu” grupā

RTU_eu_flag_erasmus_vect_pos