9. KLASES
Centralizētos eksāmenus 2023./2024.mācību gadā kārtoja 410 Mārupes novada 9. klašu skolēni – Mārupes Valsts ģimnāzijā 133 skolēni, Babītes vidusskolā 96 skolēni, Jaunmārupes pamatskolā 108 skolēni un Mārupes pamatskolā 73 skolēni. Skolēni kārtoja centralizētos eksāmenus latviešu valodā, angļu valodā un matemātikā.
Kopumā Mārupes novadā 9. klašu centralizēto eksāmenu rezultāti ir augstāki par vidējo rezultātu valstī - angļu valodā par 11,70 % labāk, latviešu valodā par 5,61 % labāk un matemātikā par 5,43 %.
ANGĻU VALODAS eksāmenā ir vairākas daļas – klausīšanās, lasīšana, tekstveide un mutvārdu daļa. Balstoties uz eksāmena rezultātiem visās izglītības iestādēs var secināt, ka skolēniem kopumā visaugstākie rezultāti ir mutvārdu daļā, savukārt viszemākie rezultāti ir lasīšanas un klausīšanās daļās. Tas norāda, ka lielākajai daļai skolēnu ir labas prasmes komunikācijā, bet vairāk ir jāstrādā pie teksta lasīšanas ar izpratni, jāvingrinās tekstā uztvert netieši paustu informāciju, nostāju vai emocijas.
Arī LATVIEŠU VALODAS eksāmenā ir vairākas daļas - teksta satura un valodas līdzekļu analīze, tekstveide un mutvārdu runa. Vislabākie rezultāti Mārupes novada 9.klašu skolēniem bija mutvārdu daļā, savukārt viszemākie bija tekstveidē. Secināms, ka mutvārdos skolēni vislabāk prot izteikt galveno domu, paužot personisko attieksmi, kā arī mutvārdu daļai skolēniem bija iespēja iepriekš sagatavoties, izmantojot doto runas struktūras paraugu. Strādājot ar tekstveides uzdevumiem, jāturpina attīstīt valodas lietojuma prasmes, vingrināties vārdu krājuma paplašināšanā, jāuzlabo valodas kvalitāte.
Centralizētajā MATEMĀTIKAS eksāmenā Mārupes novada skolēnu sniegums, līdzīgi kā valstī, ir zemāks nekā latviešu valodas un angļu valodas eksāmenā. Salīdzinot eksāmena daļas, augstāks sniegums ir zināšanu, izpratnes un prasmju daļā, savukārt zemāks rezultāts ir komplekso uzdevumu risināšanā.
Pēc rezultātiem secināms, ka Mārupes novadā skolēnu zināšanas ir augstākas nekā valstī vidēji. Tomēr jāņem vērā katras izglītības iestādes specifika, piemēram, Mārupes pamatskolā vairāk nekā citās Mārupes novada skolās centralizētos eksāmenus kārtoja skolēni, kuriem mācību laikā bija nepieciešami atbalsta pasākumi vai kuri mācījušies speciālajās izglītības programmās. Šiem skolēniem ir grūtības koncentrēties teksta izlasīšanai, tā izpratnei un uzdevumu risināšanai. Savukārt Mārupes Valsts ģimnāzijā, kur skolēni uz 7. klasi tiek uzņemti ar iestājeksāmeniem, eksāmenos uzrādīti krietni augstāki rezultāti nekā citās Mārupes novada skolās.
Kopumā visās izglītības iestādēs pēc visiem centralizētajiem eksāmeniem var secināt, ka jāturpina darbs pie lasītprasmes attīstīšanas, vingrināt prasmi argumentēti, ievērojot literārās valodas normas, formulēt savu viedokli.
VISPĀRĒJĀ VIDĒJĀ IZGLĪTĪBA
Lai iegūtu apliecinājumu par vispārējās vidējās izglītības apguvi, skolēniem vidusskolas posma noslēgumā jākārto latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas eksāmens vismaz optimālajā līmenī un vismaz divi eksāmeni augstākajā līmenī.
Optimālajā līmenī Mārupes novada skolēni kārtoja eksāmenu latviešu valodā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 82 skolēni un Babītes vidusskolā 57 skolēni), angļu valodā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 47 skolēni un Babītes vidusskolā 7 skolēni) un matemātikā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 102 skolēni un Babītes vidusskolā 51 skolēns).
Visaugstākie rezultāti skolēniem ir angļu valodā ar vislabākajām zināšanām mutvārdu daļā, kur redzama izglītojamo vārdu krājuma bagātība un lietojuma precizitāte, grūtāk skolēniem veicies lasīšanas uzdevumos. Savukārt zemākie rezultāti skolēniem ir matemātikas eksāmenā, taču tie ir augstāki nekā valstī kopumā.
Augstākajā līmenī Mārupes novadā skolēni izvēlējās kārtot eksāmenu angļu valodā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 76 skolēni un Babītes vidusskolā 51 skolēns), latviešu valodā un literatūrā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 34 skolēni), matemātikā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 30 skolēni), bioloģijā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 23 skolēni un Babītes vidusskolā 22 skolēni), fizikā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 12 skolēni un Babītes vidusskolā 2 skolēni), ķīmijā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 11 skolēni un Babītes vidusskolā 4 skolēni), dizainā un tehnoloģijās (Mārupes Valsts ģimnāzijā 11 skolēni un Babītes vidusskolā 15 skolēni), programmēšanā (Mārupes Valsts ģimnāzijā 2 skolēni un Babītes vidusskolā 2 skolēni) un sociālajās zinībās (Mārupes Valsts ģimnāzijā 1 skolēns un Babītes vidusskolā 14 skolēni).
No visiem augstākā līmeņa eksāmeniem skolēniem vislabākās zināšanas ir angļu valodā, īpaši mutvārdu daļā, labas argumentācijas prasmes. Zemāks snieguma līmenis ir rakstīšanas daļā, kas saistīts ar to, ka skolēni neizprata uzdevumu, kas liecina, ka vairāk jāstrādā pie lasīšanas prasmju attīstošajiem uzdevumiem.
Viszemākie rezultāti augstākā līmeņa eksāmenos ir programmēšanā un fizikā. Šos eksāmenus izvēlējās kārtot minimāls skolēnu skaits. Fizikā skolēni savas zināšanas varēja parādīt, veicot kompleksu problēmu risināšanu, savukārt vājāki rezultāti iegūti, parādot prasmes, zināšanas un tēmas izpratni.
Turpmāk, gatavojoties eksāmeniem, skolēniem vairāk jātrenē prasme ar izpratni izlasīt uzdevumus, iepazīties ar visiem eksāmena konkrētās daļas uzdevumiem, lai varētu tos risināt vienotā kontekstā. Jāturpina apgūt prasme tekstā atrasto informāciju pamatot, atbilstoši teorētiskajām pamatlikumsakarībām, prasme pielietot zināšanas atbilstoši situācijai.
Izglītības, kultūras un sporta pārvalde