21.novembrī Mārupē notikusi Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa līnijas Rail Baltica ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojuma sabiedriskā apspriešana. Šī ir jau trešā apspriede par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa līnijas Rail Baltica būvniecības jautājumiem Mārupes novadā. Sabiedriskajā apspriedē piedalījās aptuveni 100 interesenti.
Divas stundas pirms sanāksmes, kā arī sanāksmes laikā pilnsabiedrības RB Latvija eksperti – izpētes veicēji – sniedza individuālas konsultācijas. Interesenti varēja konkrētāk iepazīties ar trases novietojumam izstrādātajām alternatīvām un uzdot jautājumus par to, kā tās varētu skart īpašumus, piedāvātajiem tehniskajiem risinājumiem, vides jautājumiem un atsavināšanas procesu.
Apspriedes ietvaros projekta attīstītāji detalizētāk stāstīja par veiktajiem priekšdarbiem un normatīvo regulējumu, kas saistīts ar nekustamo īpašumu atsavināšanas procesu. Klātesošie tika informēti par Latvijas un arī citu valstu praksi nekustamo īpašumu atsavināšanā. Kopumā Latvijas prakse nekustamo īpašumu atsavināšanā vērtējama kā atbilstoša, īpašumi tiek atsavināti vienojoties un precizējot nianses par apgrūtinājumiem. Ja ar īpašnieku vienoties nav iespējams, katrs konkrētais atsavināšanas gadījums tiek izskatīts Saeimā.
Tika prezentēts Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa līnijas Rail Baltica ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums, klāstot niansētāk par dažādu faktoru ietekmi uz vidi (tai skaitā, troksni, vibrāciju, elektromagnētisko lauku, gaisa kvalitāti), kā arī par pasākumiem, kas būtu veicami, lai mazinātu dzelzceļa līnijas radīto trokšņu ietekmi.
Lai arī Mārupes novada Dome 2015.gada 11.jūnijā lēma par 3 alternatīvu risinājumu virzīšanu paredzētās darbības „Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecība” ietekmes uz vidi novērtējuma procesā, Satiksmes ministrijas Nacionālā vadības grupa lēmusi turpmākajā procesā atbalstīt trasējumu gar autoceļu A5. Sabiedriskajā apspriedē klātesošajiem bija iespēja iepazīties ar dzelzceļa līnijas Rail Baltica alternatīvas C3 vizualizācijām.
Iedzīvotājiem nebija būtisku iebildumu pret alternatīvo trases novietojumu gar autoceļu A5 un ietekmes uz vidi ziņojumā klāstīto. Mārupiešus arī šajā apspriedē vairāk interesēja praktiskas dabas jautājumi - par vibrācijas, trokšņa un elektromagnētiskā lauka ietekmi uz vidi, kā arī par būvniecības procesa laikā radītajām neērtībām.
Rakstiskus priekšlikumus vai viedokļus par ziņojumu var iesniegt līdz 2015.gada 11.decembrim LR Satiksmes ministrijā, sūtot tos uz adresi, Gogoļa iela 3, Rīga, LV-1743, (tālrunis: 67028275, elektroniskā pasta adrese: kaspars.vingris@sam.gov.lv, tīmekļa vietne www.sam.gov.lv), un Vides pārraudzības valsts birojā Rūpniecības ielā 23, Rīga, LV – 1045 (tālrunis: 67321173, elektroniskā pasta adrese: vpvb@vpvb.gov.lv, tīmekļa vietne www.vpvb.gov.lv).