2019.gada 11.decembrī Mārupes novada domes deputāti ir izskatījuši Saeimā 1.lasījumā pieņemtā likumprojekta “Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums” redakciju (turpmāk – likumprojekts), kas paredz Mārupes un Babītes novadu apvienošanu. Dome pieņēmusi lēmumu likumprojektu neatbalstīt, jo novadi ir pašpietiekami un spēj nodrošināt pašvaldības funkcijas katrs atsevišķi. Apvienošanas gadījumā to pašizaugsme tiks būtiski bremzēta, kā arī nav vērtēta apvienošanās ietekme uz novadu budžetiem un pašvaldības funkciju nodrošināšanu.
Izvērtējot likumprojektu un Mārupes novada domes rīcībā esošo informāciju, tika secināts, ka Mārupes novads jau šobrīd izpilda visus Likumprojektā
noteiktos kritērijus. Babītes novads tos neizpilda tikai attiecībā pret iedzīvotāju skaitu, kurš ik gadu pieaug un jau nākamo 5 gadu laikā būtu sasniedzams. Abus novadus apvienojot, neizpildās tādi būtiski kritēriji kā: starp novadiem nav savienojošs sabiedriskā transporta un ceļu tīkls, kā arī tā izveide nav racionāla, jo visi galvenie ceļi savienojas ar Rīgas pilsētu; ceļu infrastruktūra nav piemērota nokļūšanai līdz novada administratīvajam centram – Mārupes ciemam.
Jānorāda, ka Mārupes novada pašvaldībā ir pieaugošs iedzīvotāju skaits, pakalpojumu sniegšana iedzīvotājiem un uzņēmējiem tiek nodrošināta augstā līmenī. Mārupes pašvaldība izpilda visus Likumprojekta anotācijā norādītos risināmos problēmjautājumus, t.i. - sekmē uzņēmējdarbību, nodrošina teritorijas attīstības plānošanu, gādā par iedzīvotāju izglītību, nodrošina sociālos pakalpojumus, novadā pieaug iedzīvotāju skaits, administratīvās izmaksas uz vienu novada iedzīvotāju ir vienas no zemākajām valstī.
Secināms, ka nav padziļināti vērtēta katra novada sniegto autonomo funkciju efektivitāte pret izmaksām, mērķa grupu apmierinātības līmenis un pakalpojumu groza ietekme uz budžetu. Apvienošanās gadījumā ievērojami papildus budžetu līdzekļi būs jātērē grāmatvedības un lietvedības dokumentu sistēmu integrācijai, teritorijas attīstības programmu, stratēģiju un teritorijas plānošanas dokumentu integrācijai un pārstrādei.
Dokumentos nav noteiktas kārtības, kā tiks sakārtoti institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību jautājumi starp pašvaldībām, kā arī nav pietiekamas detalizācijas plānotajai dotācijai 155 000 EUR, vēršot uzmanību uz to, ka pēc provizoriskiem pašvaldības aprēķiniem būtu nepieciešami ne mazāk kā
326 275 EUR, kas segtu tikai minimālās prasības.
Ne Likumprojektā, ne tā anotācijā nav iekļauta konkrēta informācija par pašvaldību funkciju izpildes analīzi vai pamatojums par to, ka funkcijas efektīvāk no iedzīvotāju viedokļa veikt, apvienojot novadus, kā arī pamatojums, ka pašvaldības pakalpojumus iedzīvotājiem saņemt vieglāk un kvalitatīvāk ir, apvienojot Mārupes, Babītes un Salas pagastus.Deputātu ieskatā Mārupes novads būtu veidojams kā reģionālas nozīmes centrs, pretēji Likumprojekta anotācijā norādītajam, ka Rīga nodrošina ievērojamu darbavietu skaitu Pierīgas novadiem, jo Mārupes novadā reģistrēto darba vietu skaits pārsniedz deklarēto iedzīvotāju skaitu visā novadā, kas liecina arī par ievērojamu darbaspēka migrāciju no galvaspilsētas un kaimiņu novadiem.
Reformas būtība – radīt pašpietiekamus, pašvaldību funkciju nodrošinošus novadus ir pretrunā ar Likumprojekta pārejas noteikumos norādīto par pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondu iemaksu apvienošanu, tādējādi minētās dotācijas no pašvaldības izlīdzināšanas fonda būtu atceļamas, jo novadu budžetu iespēja un kapacitāte izveidotu spēju realizēt funkciju izpildi bez dotācijas.