2023./2024. mācību gads - prioritāšu īstenošana

10.06.2024.

Aizvadītā mācību gada sākumā Mārupes novada Izglītības, kultūras un sporta pārvalde kopā ar Mārupes novada izglītības iestādēm izvirzīja divas prioritātes – atbalsts katra bērna izaugsmei un atbalsts lasītprasmes apguvei.

Atbilstoši noteiktajām prioritātēm tika izvirzīti noteikti uzdevumi, pie kā izglītības iestādes strādāja mācību gada laikā mācību stundās, ārpusstundu pasākumos, organizēja dažādas aktivitātes sadarbībā ar vecākiem un vietējo kopienu. Prioritāšu īstenošanā novadā tika strādāts vairākos līmeņos – mācību procesa organizēšana izglītības iestādēs, atbalsts vecākiem, pedagogu tālākizglītība, arī sabiedrības iesaiste domu apmaiņā par aktualitātēm izglītībā.

Daudzveidīgu aktivitāšu īstenošanā iesaistījās gan Mārupes novada Izglītības, kultūras un sporta pārvalde, gan izglītības iestādes.

 

Prioritāte – atbalsts katra bērna izaugsmei

Lai skolēni varētu sasniegt katrs savām spējām atbilstošus mācību rezultātus un gūtu augstus sasniegumus, ir nepieciešami talantīgi un izglītoti pedagogi. Izglītības iestādēm liels izaicinājums ir jaunu pedagogu piesaiste un augsti kvalificētu pedagogu noturēšana, tāpēc Izglītības, kultūras un sporta pārvalde domā arī par to, kā stiprināt pedagoga profesijas prestižu, atpazīstamību sabiedrībā un sniegt izglītības iestādēm atbalstu.

Ik gadu oktobra sākumā, atzīmējot Skolotāju dienu, Mārupes novadā tiek godināti labākie pedagogi, kas izvirzīti Mārupes novada pašvaldības balvai “Gada pedagogs”. Aizvadītajā mācību gadā sadarbībā ar biedrību “Mārupes uzņēmēji” ieviesta jauna nominācija, lai motivētu pedagogus izvēlēties strādāt Mārupes novadā, – “Jauns sākums Mārupē”. Balvai var pieteikties pedagogi, kas Mārupes novada pašvaldības izglītības iestādēs strādā ne ilgāk kā divus gadus; pretendentus vērtē un balvu pasniedz biedrības “Mārupes uzņēmēji” pārstāvji.

Lai motivētu skolēnus labi mācīties, 9. un 12. klašu absolventiem, kuriem vidējais sekmju vērtējums gadā nav zemāks par astoņām ballēm un nevienā mācību priekšmetā nav vērtējuma, kas ir zemāks par septiņām ballēm, pašvaldība piešķir naudas balvu: 9. klašu absolventiem – 50 eiro, 12. klašu absolventiem – 75 eiro.

Šajā mācību gadā tika paplašināts Mārupes pamatskolā iesāktais biedrības “Mārupes uzņēmēji” projekts “Skola dodas dzīvē, dzīve ienāk skolā”, iesaistot arī Mārupes Valsts ģimnāzijas un Babītes vidusskolas 10.–12. klases. Projekta ietvaros uzņēmēji dodas uz skolu un, sadarbojoties ar skolotājiem, vada mācību stundas, rādot skolēniem, kā skolā iegūtās zināšanas un prasmes izmantojamas gan ikdienas dzīvē, gan konkrētās situācijās. Teorētiskā mācību viela tiek papildināta ar praktiskiem piemēriem no uzņēmēju pieredzes.

Babītes vidusskolā skolēnu pavasara brīvlaikā tika organizēta konference “Atbalsts ikviena izaugsmei”, kurā tika pieaicināti lektori, Babītes vidusskolas pedagogi dalījās ar labās prakses piemēriem un piedalījās ideju tirdziņā. Konferencē piedalījās Babītes vidusskolas pedagogi un citu izglītības iestāžu pedagogi.

Mārupes Valsts ģimnāzijā tika organizētas divas konferences par mākslīgo intelektu: viena konference – “Mākslīgais intelekts – ienaidnieks vai draugs skolotājam?” – bija veltīta pedagogiem, un to apmeklēja dažādu novadu skolotāji, bet otra – “Mākslīgais intelekts – palīgs skolēnam mācībās” – 11. klašu skolēniem.

Pirmsskolās tika domāts par sociāli emocionālo prasmju attīstību, notika “Džimbas drošības skolas” nodarbības. Lai saskatītu un atbalstītu katra bērna individuālos talantus, tika organizēti talantu konkursi. Interesanta šķiet PII “Lienīte” notikusī logopēdijas ballīte, kurā bērni iepazinās ar logopēda darbu, jautru rotaļu veidā pārbaudīja savas sadarbības iemaņas, uzmanības noturību, atmiņu, lasītprasmi un rakstītprasmi.

Skolās paplašināts interešu izglītības klāsts, lai katram bērnam būtu iespēja atrast sev piemērotāko nodarbību, vairāki skolēnu kori un tautas deju kolektīvi, piedaloties konkursu skatēs, jau nopelnījuši iespēju piedalīties XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos, kas notiks 2025. gadā.

Mūzikas skolu audzēkņi piedalījās dažādos konkursos un festivālos, kur guva  godalgotas vietas, sevi attīstot un pilnveidojot, nostiprinot skatuves kultūru, kā arī  profesionālo mūzikas apguves izaugsmes pieredzi. Mācību gada noslēgumā gan Babītes Mūzikas skola, gan Mārupes Mūzikas un mākslas skolas sumināja audzēkņus, kuri ieguvuši godalgotas vietas mūzikas konkursos.

Mārupes novada vispārizglītojošo skolu skolēni ar labiem rezultātiem piedalījušies valsts organizētās mācību priekšmetu olimpiādēs un konkursos, 740 Mārupes novada skolēni piedalījās 22 mācību priekšmetu olimpiādēs novada posmā. Kopumā apbalvoti 163 novada skolēni. Uzaicināti piedalīties valsts posma olimpiādēs tika 44 skolēni, no tiem viens skolēns ieguva II pakāpes diplomu, divi skolēni – III pakāpes diplomu, viens – Atzinību. Mēs lepojamies ar Mārupes novada skolēnu sasniegumiem valsts olimpiādēs: Mārupes Valsts ģimnāzijas 9. klases skolniece Amanda Rūta Meikšāne latviešu valodas un literatūras olimpiādē ieguva II pakāpes diplomu un sudraba medaļu; Babītes vidusskolas 6. klases skolniece Ance Rozenkopfa latviešu valodas un literatūras olimpiādē ieguva III pakāpes diplomu un bronzas medaļu; Mārupes pamatskolas 6.klases skolnieks Matīss Rušmanis latviešu valodas un literatūras olimpiādē ieguva III pakāpes diplomu un bronzas medaļu; Mārupes Valsts ģimnāzijas 9. klases skolnieks Lauris  Saulītis matemātikas olimpiādē ieguva Atzinību.

Arī mūsu novada skolas pašas organizē dažādas olimpiādes un konkursus, lai katram skolēnam būtu iespēja parādīt savus talantus, zināšanas un prasmes kādā no mācību jomām.

Vidusskolēni, padziļināti apgūstot kādu no mācību priekšmetiem, izvēlas kādu sev interesējošu tēmu un izstrādā zinātniski pētniecisko darbu. Latvijas skolēnu 48. zinātniskās pētniecības darbu valsts konferences noslēgumā apbalvojumus saņēma 380 darbi, no tiem 10 Mārupes novada skolēnu darbi, iegūstot četrus II pakāpes diplomus un sešus III pakāpes diplomus. Skolēni prezentēja darbus dabaszinātņu, medicīnas un veselības zinātņu, lauksaimniecības, meža un veterināro zinātņu un sociālo zinātņu nozarēs. Skolēni savus pētījumus prezentēja stendu referātu formātā.

 

Prioritāte – atbalsts lasītprasmes apguvei

Izglītības, kultūras un sporta pārvalde organizēja lekciju ciklu novada iedzīvotājiem par lasītprasmi – bibliotēku lomu sabiedrībā, par prasmi kritiski lasīt un vērtēt tekstus, par digitālo lasītprasmi, par lasīšanas un smadzeņu funkcionalitātes saistību un arī par viedierīču ietekmi uz kognitīvajiem un mentālās veselības procesiem. Lekciju cikls noslēdzās ar domu darītavu “Pasaule pieder tiem, kas lasa”, kurā par lasītprasmi un lasītprieku diskutēja fiziķis un zinātnieks Mārcis Auziņš, teologs Kaspars Simanovičs, fonda “Viegli” padomes priekšsēdētāja Žanete Jaunzeme-Grende un digitālā satura veidotāja Agnese Kļaviņa.

Izglītības iestādes iekārtoja mācību vidi kā atbalstu lasītprasmei, tika iegādātas jaunas grāmatas, spēles, digitālās tehnoloģijas, kas palīdz mācīties lasīt un padara šo procesu bērnam interesantāku, nereti lasītprasmes apguve pirmsskolās notika pat āra vidē. Lasītprasmes apguvē aktīvi iesaistījās arī vecāki, kuri viesojās savu bērnu grupiņās un visiem lasīja priekšā kādu interesantu pasaku. Savukārt pirmsskolu pedagogi deva ierosmi vecākiem, izstrādājot atgādni “Kā lasīt kopā ar bērnu”.

Bērni bieži viesojās bibliotēkās – gan skolu bibliotēkā, gan Mārupes novada bibliotēkā, gan Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, kas mācību gada laikā veidoja mazajiem lasītajiem piemērotas interesantas izstādes. Iepazinuši grāmatas bibliotēkās, bērni veidoja paši savas grāmatiņas, zīmēja ilustrācijas pasakām, bet viena pirmsskolas grupiņa pat veidoja multiplikācijas filmu pēc pasakas motīviem. Tas bija aizraujošs process, kurā bērni ar prieku iesaistījās.

Skolēni ar labiem panākumiem piedalījās Nacionālajās skaļās lasīšanas sacensībās, kā arī vērtēja grāmatas, iesaistoties Latvijas Nacionālās bibliotēkas programmā “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2024”. Vidusskolēni iesaistījās starpskolu sadarbības projektā “Reading Circle”, kurā iepazina pasaules klasiku angļu valodā.

Mārupes novada skolu aktivitātes lasītprasmes veicināšanā ir pamanītas arī ārpus novada, piemēram, Mārupes pamatskolas skolotāja Inese Sīle un bibliotekāre Laura Kaļinka minētas kā labais prakses piemērs LTV1 raidījumā “Aizliegtais paņēmiens”. Skolotāja Inese Sīle ir ieguvusi lasīšanas vēstneses titulu Rīgā un Pierīgas reģionā par lasīšanas veicināšanu un programmas “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrijas 2023” popularizēšanu.

Izglītības, kultūras un sporta pārvalde