Par ielu un ceļu uzturēšanu ziemas sezonā

02.12.2022.

Laikā no 2022. gada 16. oktobra līdz 2023. gada 15. aprīlim Latvijā noteikta ziemas sezona.

Ielu un autoceļu uzturēšana pašvaldībā tiek veikta atbilstoši Ministru kabineta (MK) noteikumiem Nr. 26 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli” un “Ceļu specifikāciju 2019” prasībām. 

Aicinām iedzīvotājus būt saprotošiem un ņemt vērā, ka ielas un ceļi ir iedalīti uzturēšanas klasēs un to uzturēšana/tīrīšana ziemas sezonā tiek veikta prioritārā secībā atbilstoši klasēm.

Saskaņā ar likumu “Par autoceļiem” Latvijā visi ceļi pēc to nozīmes ir iedalīti: valsts, pašvaldības, komersantu un māju ceļos. Pašvaldība veic uzturēšanas darbus tikai tās īpašumā esošajiem ceļiem un ielām, kā arī pašvaldības nozīmes ielām un ceļiem, kas iekļauti uzturēšanas darbu sarakstā. 

Lai veiktu uzturēšanas darbus, ielām un ceļiem ir noteiktas četras uzturēšanas klases – A, B, C, D, ievērojot satiksmes intensitātes uzskaites datus (augstākai transportlīdzekļu  intensitātei augstāka uzturēšanas klase).

Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem un ielu/ceļu uzturēšanas klasei ziemas uzturēšanas darbi – ielu/ceļu brauktuvju attīrīšana no sniega ir jāuzsāk pēc snigšanas: A klasei – 3 stundu laikā, B klasei – 8 stundu laikā, C klasei - 24 stundu laikā, D klasei laiks netiek normēts. Slīdamības novēršana pastāvīgos laika apstākļos jāuzsāk: A klasei - 3 stundu laikā, B klasei - 8 stundu laikā, C un D klasei – laiks netiek normēts. Attīrot brauktuves no sniega, uzturēšanas darbu veicējam nav pienākums nodrošināt atbrīvot mo sniega vaļņiem iebrauktuves uz mājām un pagalmiem.

Prioritāri, neatkarīgi no uzturēšanas klases, pašvaldība veic ielu un ceļu ziemas uzturēšanas darbus sabiedriskā transporta un skolēnu pārvadājumu maršrutos.

Pašvaldības ielu/ ceļu uzturēšanas klases

Pašvaldības nozīmes ielas un ceļi (privāti ielu/ ceļu posmi, kam piešķirts pašvaldības nozīmes statuss) 

 

Papildus tam MK noteikumos ir noteiktas arī citas prasības, kurām izpildoties uzturēšanas darbu veikšana ir jāuzsāk ātrāk, piemēram, sniega sanesumu un tamlīdzīgos gadījumos.

 

Ielu un ceļu ar cieto segumu, kuriem ir noteikta A un B uzturēšanas klase, slīdamības novēršana tiek veikta ar mitro sāli līdz gaisa temperatūrai -10oC. Zemākā temperatūrā mitrais sāls vairs nespēj reaģēt, tad tiek izmantots smilts-sāls maisījums. Uz grants/šķembu segumiem slīdamība tiek novērsta ar smilts-sāls maisījumu vai rievojot klātni. 

Pašvaldība atklāta iepirkuma konkursa rezultātā noslēgusi līgumus ar četriem uzņēmumiem ziemas uzturēšanas darbu veikšanai šajā sezonā: 

  1. daļā – ar SIA “Eco Baltia vide” par Mārupes pilsētas un Mārupes pagasta pašvaldības ielu un autoceļu ikdienas uzturēšanas darbiem ziemas sezonā A un B uzturēšanas klases ielām; 
  2. daļā – ar SIA “Hagberg” par Mārupes pilsētas un Mārupes pagasta pašvaldības iekšpagalmu, laukumu un gājēju un velosipēdu celiņu ikdienas uzturēšanas darbiem ziemas sezonā;
  3. daļā – ar SIA “Eco Baltia vide” par Mārupes pilsētas un Mārupes pagasta  pašvaldības ielu un autoceļu ikdienas uzturēšanas darbiem ziemas sezonā C un D uzturēšanas klases ielām; 
  4. daļā – ar SIA “Clean R” par Mārupes novada pašvaldības ielu un autoceļu ikdienas uzturēšanas darbiem ziemas sezonā Babītes un Salas pagastos;

Babītes un Salas pagasta ielu (Piņķos, Babītē, Priežciemā, Sēbruciemā un Spuņciemā),  iekšpagalmu, laukumu un gājēju un velosipēdu celiņu ikdienas uzturēšanas darbi ziemas sezonā tiek veikti saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar SIA “Hagberg” par teritoriju apsaimniekošanu iepriekšējās sezonās.

Atbilstoši līgumu nosacījumiem šajā sezonā ziemas uzturēšanas darbu veikšanā jābūt iesaistītām 18 tehnikas vienībām – lielajai un mazajai traktortehnika, ziemas kaisītājiem, autogreideriem.

Vietās, kur sniega tīrīšanas tehnika nevar piekļūt/uzbraukt vai deformē ielas/ietves segumu, sniega tīrīšanu veic, neizmantojot tehniku, ņemot vērā sabiedrisko nozīmību – pašvaldības ietves, celiņi, laukumi, skvēri.

Atgādinām, ka autovadītājiem, sākoties ziemas sezonai un tai atbilstošiem laikapstākļiem, ir atbildīgi jāizvērtē braukšanas apstākļi un jāizvēlas drošs braukšanas ātrums, lai neapdraudētu sevi un citus satiksmes dalībniekus, jo apledojuma vai intensīvas snigšanas apstākļos nav iespējams nodrošināt vienādus braukšanas apstākļus uz visiem ceļiem vienlaicīgi, īpaši mainīgos laikapstākļos, tāpat jāņem vērā gaisa temperatūras pazemināšanās agrās rīta un vakara stundās. Uz brauktuvēm ar cieto segumu (asfaltu, bruģi) īsā laikā var veidoties satiksmei bīstams apledojums – melnais ledus. Īpaši bīstami ceļu posmi ir tilti, satiksmes pārvadi, kā arī ielas ūdenstilpju un mežu tuvumā. Atcerēsimies, ka dzīvojam Latvijā, un ziemas sezona ar tai raksturīgiem laikapstākļiem nav nekas ārkārtējs.

ziema