Izglītība

Lietuvā gūst pieredzi izglītības iestāžu projektu īstenošanā 

11.10.2024.

12. un 13. septembrī Mārupes novada pašvaldības iestāžu speciālisti, deputāti un iedzīvotāju pārstāvji no konsultatīvajām padomēm piedalījās pieredzes apmaiņas vizītē Lietuvā. Vizītes mērķis bija iepazīties ar Lietuvas pieredzi publiskās un privātās partnerības projektu īstenošanā izglītības iestāžu būvniecībā un uzturēšanā, lai gūtu atziņas, kas nepieciešamas jaunas skolas būvniecības plānošanai Mārupes novadā. 

Viļņā delegācija tikās ar Lietuvas Centrālās projektu vadības aģentūras pārstāvjiem, kas sniedza vērtīgu ieskatu savā pieredzē. Aģentūras pārstāvji uzsvēra, ka veiksmīga publiskās un privātās partnerības projekta pamatā ir rūpīga priekšizpēte un sociālekonomisko aprēķinu veikšana pirms projekta uzsākšanas. Tas nodrošina precīzāku finansiālā tvēruma aprēķināšanu un palīdz izvairīties no neparedzētiem izdevumiem. Tāpat tika akcentēta skolas apjoma un funkcionalitātes definēšana jau projekta plānošanas sākumposmā, lai tas pilnībā atbilstu gan skolēnu vajadzībām, gan vietējās sabiedrības interesēm. 

Foto: pieredzes apmaiņas brauciena uz Lietuvu dalībnieki

Vizītes laikā delegācijai bija iespēja apmeklēt Balšu (Balsiai) pamatskolu Viļņā, kas būvēta publiskās un privātās partnerības projekta ietvaros 2011. gadā. Skolā īstenota mūsdienīga pieeja telpu izmantošanai – ēdamzāle, piemēram, var tikt transformēta pasākumu organizēšanai, nodrošinot skolas un sabiedrības vajadzību apvienošanu. Tāpat tika uzsvērts, ka privātais partneris, ņemot vērā 25 gadu līgumsaistības, jau būvniecības procesā domāja par ilgtspējīgu materiālu izvēli, kas ilgtermiņā samazina uzturēšanas izmaksas.  

Kauņā delegācija apmeklēja trīs izglītības iestādes un peldbaseinu, kas atjaunoti un paplašināti viena publiskās un privātās partnerības projekta līguma ietvaros: Kačergines (Kačerginė) sākumskola un pirmsskolas izglītības iestāde, kā arī Zapišķu (Zapyškis) sākumskola tika renovētas un paplašinātas ar sporta infrastruktūru. Šajā projektā skolas apsaimnieko pati izglītības iestāde, savukārt sporta infrastruktūru uztur privātais partneris. Mastaiču (Mastaičiai) peldbaseina ēkai tika veikta renovācija un piebūvēta skola, kuru izmanto gan skolēni, gan vietējie iedzīvotāji. 

Mārupes pašvaldības Attīstības programmā ir iekļauts uzdevums – jaunas izglītības iestādes būvniecība publiskās un privātās partnerības projekta ietvaros, kā arī patlaban jau ir uzsākta projektam nepieciešamā finanšu ekonomiskās analīzes izstrāde, tādējādi pieredzes apmaiņa sniedza vērtīgas atziņas un praktisku ieskatu līdzīgu projektu realizācijā. Delegācijas apmeklētie objekti Lietuvā parādīja, ka privātais un publiskais partneris, rūpīgi plānojot un sadalot pienākumus, var radīt ilgtspējīgu un sabiedrībai noderīgu infrastruktūru. 

Attīstības un plānošanas pārvalde