Pēc Rovaniemi pieredzes tūrisma, mārketinga un sabiedrības līdzdalības jautājumos

30.10.2024.

No 21. līdz 24. oktobrim Mārupes novada pašvaldības tūrisma, mārketinga, informācijas tehnoloģiju, uzņēmējdarbības, komunikācijas un attīstības un plānošanas speciālisti piedalījās Ziemeļvalstu projekta otrās kārtas pieredzes apmaiņas vizītē Somijas pilsētā Rovaniemi.

Vizītes mērķis bija iepazīties ar Rovaniemi pieredzi zīmola komunikācijas un sabiedrības iesaistes jomā. Rovaniemi, kas pazīstama kā Ziemassvētku vecīša oficiālās mājas un Lapzemes galvaspilsēta, orientējas uz starptautisku auditoriju – 70% no tūristiem ierodas no ārzemēm, lielākoties ziemas sezonā, kad pilsētas viesnīcas un tūrisma infrastruktūra piedzīvo būtisku pieprasījuma pieaugumu. Zīmola “Arctic Capital Rovaniemi” komunikācija ir izstrādāta sadarbībā ar divām universitātēm pilsētā, akcentējot pilsētvides un dabas elementu savienojumu. Šis zīmols nav tikai vizuāls simbols, bet arī noteikta uzvedības forma, kas caurvij pilsētas ikdienu. Lai veicinātu sabiedrības līdzdalību, tiek veidotas darba grupas, kurās iesaistās arī iedzīvotāji, lai kopīgi plānotu pilsētas nākotni.

Rovaniemi un Mārupes novada pašvaldību vieno līdzīga pieeja iedzīvotāju līdzdalības budžetam. Kaut gan Rovaniemi pilsēta ir par 30% lielāka iedzīvotāju skaita ziņā nekā viss Mārupes novads, sabiedrības iesaiste lēmumu pieņemšanā ir mazāka. Kamēr Mārupes novadā līdzdalības budžetā iedzīvotāji var iesniegt idejas, kas lielākoties saistītas ar infrastruktūras uzlabošanu, Rovaniemi šajā projektā tiek atbalstītas iedzīvotāju idejas par kultūras un sociālajiem pasākumiem. Interesanti, ka Rovaniemi iedzīvotāji visvairāk atbalsta idejas, piemēram, par kopīgiem sadziedāšanās pasākumiem, parkiem un atpūtas vietām vecāka gadagājuma ļaudīm. Mārupes novada pašvaldības līdzdalības budžets iedzīvotāju ideju īstenošanai ir ievērojami lielāks, turklāt tiek piešķirts katru gadu, Rovaniemi iedzīvotāju idejas (šogad septiņas) tiek īstenotas reizi divos gados.

Pilsēta cenšas sevi pozicionēt ne tikai kā Ziemassvētku brīnumu galamērķi, bet arī kā aktīvu tūrisma centru visa gada garumā. Ziemas sezonā tūristus piesaista Ziemassvētku vecīša ciemats, slēpošanas trases un Ziemeļblāzmas vērošana, ļoti populāra ir arī ziemas peldēšana,  savukārt vasarā populāri ir ūdens sporta veidi un dabas takas, baltās naktis u.tml.

Bija interesanti uzzināt, ka tūrisma aģentūras pārstāvji rūpējas arī par tūristu izglītošanu, piemēram, ka nevar kāpt uz ledus noteiktos laikapstākļos, kā ģērbties ziemā, ņemot vērā, ka daudz tūristu brauc uz Somiju no siltajām zemēm.  

Visā Somijā ir ļoti populāra pārgājienu maršrutu, taku kultūra, līdz ar to tūrisma industrija lielā mērā strādā ar aktīvās un reizē dabas baudītāju tūrismu, kas atšķiras no citām valstīm Eiropā, kur ir plaša arhitektūra, muzeji, kultūrvēsturiskais mantojums, Rovaniemi tāda nav - līdz ar to tiek meklēta cita niša, un tā arī tiek attīstīta.

Ziemassvētku vecīša ciems ir pieejams visu gadu, bet viesu pieplūdums rada izaicinājumus pilsētas kapacitātei. Pašvaldība regulē ciemata zīmola izmantošanu, tomēr tā pārvaldība ir privātu uzņēmumu rokās, kas ļauj attīstīt tūrisma industriju, veicina konkurenci un pakalpojumu kvalitāti.

Uz jautājumu, vai vietējie iedzīvotāji nenogurst no šāda masu tūrisma, tūrisma mārketinga vadītāja atbildēja, ka Ziemassvētku stāsts dod pilsētai starptautisku vidi, pilsētā mutuļo dzīve, attīstās restorānu un viesmīlības nozare, kas ir ieguvums arī pašiem iedzīvotājiem gan darbavietu, gan kvalitatīvu pakalpojumu ziņā.

Šī pieredze atklāja, cik mērķtiecīgi un plānveidīgi Rovaniemi attīsta gan visa gada tūrisma piedāvājumu, gan sabiedrības iesaisti, kas veicina ilgtspējīgu pilsētas attīstību. Bija interesanti salīdzināt šo pieeju ar pirmās kārtas vizītē jūnijā apmeklēto Mosas pašvaldību Norvēģijā un Mārupes novada pašvaldību.

Lielu iespaidu atstāja somu vienkāršā un uz sabalansētu dzīvesveidu orientētā darba kultūra, ieskaitot neparasto – patlaban - 7 stundas un 21 minūte - garo darba dienu. Tāpat somi nav sīkumaini, cenšas lietas uztvert vienkāršāk.

Pasaulē tīrākais gaiss (2018. gada Pasaules Veselības organizācijas (WHO) mērījumi), augsta dzeramā ūdens kvalitāte, pilsētas mērogs vairāk nekā 8000 km², kas palīdz to pozicionēt kā Eiropā platības ziņā lielāko pilsētu, – Rovaniemi mārketingā prot atrast arī citas vērtības, kas piesaista tūristus, liekot turp doties un atgriezties.

Rovaniemi projekta pārstāvjiMārupes novada pārstāve stāsta par Mārupes novaduDāvana Rovaniemi mārketinga daļas vadītājai

 

 

Sabiedrības informēšanas un multimediju nodaļa